Activ și creativ, o altfel de educație
prof. Bodnar Agota, Liceul cu Program Sportiv Satu Mare
prof. Turtoi Timea, Liceul cu Program Sportiv Satu Mare
“Să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari şi nimic nu ne permite să ştim cum va fi lumea lor. Atunci, să-i învăţăm să se adapteze.” (Maria Montessori–„Descoperirea copilului”)
Săptămâna “Școala altfel” a reprezentat o provocare pentru elevii Liceului cu Program Sportiv Satu Mare. Însetaţi de cunoaştere, dornici să-şi manifeste creativitatea, elevii şcolii noastre au demonstrat prin diferitele activităţi realizate în cadrul acestui program, că se implică cu mult interes în orice activitate mai mult sau mai puțin apropiată de ariile lor de interes, și în tot ceea ce înseamnă altceva decât sport și antrenamente. Asfel, ei au dat dovadă de faptul că se simt bine și socializează cu ușurință între ei, dar și cu profesorii, într-un context non-formal, atipic pentru învăţământul românesc, dar inovator, destins, prielnic pentru cunoaştere, în absenţa presiunii clopoţelului, a lecţiei care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului ce ticăie prea alert între momentul „Bună ziua, luaţi loc!” şi „Sunteţi liberi, bună ziua!”.
În anul școlar 2016-2017. în săptămâna 27 – 31 martie toate activitățile au avut, pe lângă partea educativă și o parte distractivă, non-formală prin schimbarea atmosferei de rutină în școală într-un context ce a permis exprimarea spiritului creativ şi a antrenat spiritul de echipă. Elevii liceului nostru au întreprins activități deosebite atât în cadrul școlii cât și în afara ei. Părăsind școala, ei au pătruns în universul cultural deschis înaintea lor prin numeroase muzee și obiective, monumente și locuri istorice cu o remarcabilă importanță culturală, științifică, artistică din oraș, dar și din alte orașe, și au constituit un mijloc de a intui şi a preţui valorile culturale, folclorice şi istorice ale poporului nostru. Nu vor fi uitate vizitele la Muzeul Județean Satu Mare, turul orașului, incursiunea în tainele bisericilor din oraș, dar nici momentele de relaxare pe băncile din oazele parcurilor trezite la viață după o iarnă lungă și plictisitoare. Activităţile de acest gen au o deosebită influenţă formativă, astfel prin plimbările și excursiile, organizate în mijlocul naturii, al vieţii sociale, copiii se confruntă cu realitatea şi percep activ, prin acţiuni directe obiectele, fenomenele, anumite locuri istorice. Fiind axate în principal pe viaţa în aer liber, în cadrul acţiunilor turistice, elevii îşi pot forma sentimentul de respect şi dragoste faţă de natură, faţă de om şi realizările sale. Excursia la Salina Turda, a claselor de gimnaziu și de a IX-a și excursia la Carei a clasei a IV-a au reprezentat un prilej de destindere și de bună dispoziție împreună cu domnii diriginții și cu doamna învățătoare, dar și o modalitate de îmbogățire a orizontului lor cultural și științific.
În urma vizitei la firma ZES Zollner Electronic SRL, unde am avut ocazia să facem cunoștință cu o întreprindere serioasă cu mare potențial de dezvoltare unde calitatea, competența și munca în echipă sunt puse în valoare, elevii claselor a X-a au devenit micii antreprenori ai liceului nostru dând dovadă de cunoaștere și creativitate prin mini-planurile lor de afaceri prezentate cu multă seriozitate și interes, gândidu-se foarte bine la fiecare etapă, de la înființare, obiective și misiune, până la costurile efective și la modalitățile de creștere a profitului. Această activitate a vizat pregătirea reală a elevilor pentru piața muncii, facilitarea trecerii de la școală la viața activă.
Cu multă nerăbdare a fost asteptată și foarte intens trăită întâlnirea cu oameni deosebiți, invitați ai diverselor instituții din oraș, dar și din alte orașe. Întâlnirea cu reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean a fost una mult așteptată și palpitantă, subiectul de bază fiind combaterea violenței în medii diverse, cum ar fi cel școlar, familial, stradal și pe stadioane. Astfel, doamna Chiorean Liviana i-a invitat pe elevii clasei a V-a să descrie dacă este importantă respectarea regulilor, făcându-i să conștientizeze că lipsa sau nerespectarea acestora adesea conduce la haos și dezorganizare. Doamna comisar Hrihorișan Felicia a organizat o dezbatere în rândul elevilor claselor a IX-a despre violența domestică, îndrumându-i spre ce trebuie să facă dacă se întâlnesc cu acest fenomen care este o infracțiune, prevăzută și sancționată ca atare de către Codul penal român. Menționăm și faptul că elevii au învățat tehnici de autoapărare, care le pot salva viața dacă se află în pericol, mentorul lor fiind domnul Horațiu Lazin din cadrul Detașamentului Poliției pentru Intervenție Rapidă. Au avut parte de o surpriză și elevii claselor a VI-a și a VII-a, participând la o inedită prezentare a monedelor naționale în cadrul unei ore interactive desfășurate împreună cu invitații Băncii Naționale Române. Ei au aflat o mulțime de lucruri, cum ar fi: denumirea de leu provine de la o bancnotă olandeză (taler-leu), în România bancnotele sunt din plastic, la fel ca în Australia, iar asta le face mai greu de falsificat, au urmărit apoi cum se fabrică o bancnotă și care sunt elementele de siguranță de pe ele, au îmbogățit vocabularul cu noi cuvinte, precum denominare șamd.
Tot aici trebuie să menționăm și activitățile „Stop Bullying!” conduse de către consilierul școlii, prof. Turtoi Timea cu elevii claselor de a VIII-a și IX-a cu scopul de a atrage atenția asupra unei probleme cu care se confruntă foarte mulți copii și adolescenți, fie la școală, fie în cercul de cunoștințe și anume tachinarea, înjosirea, amenințarea, intimidarea, hărțuirea repetată a unei persoane. În acest sens au vizionat și au analizat filmul educativ „Spijt!” apoi unii dintre ei au împărtășit experiențele lor din acest domeniu, recunoscând faptul că trebuie să se implice mai mult în prevenirea sau reducerea acestui fenomen, construind o societate cât mai echilibrată și armonioasă, în care să domine pacea, toleranța, înțelegerea și acceptarea necondiționată.
Dezvoltarea unei atitudini corecte și responsabile în legătură cu consumul de tutun, alcool și droguri, a fost un alt obiectiv important în cadrul acestei săptămâni. Activitățile au fost multiple și s-au desfășurat cu sprijinul Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Satu Mare. Consilierul școlii, prof. Turtoi Timea a organizat mese rotunde cu elevii claselor a X-a pentru eliminarea miturilor de consum, apoi le-a explicat și le-a arătat imagini și situații reale despre efectele dezastruoase pe care le are dependența de droguri asupra organismului uman. Mai departe, într-un cadru relaxant, ambiental, sub forma unei cafenele publice, elevii au discutat în echipe despre cauzele și consecințele consumului repetat de droguri asupra vieții bio-psiho-sociale a individului. Cu toții au înțeles că viața este foarte prețioasă și merită colorată altfel, în culori senine.
Mult așteptată a fost și întâlnirea cu doamna judecător Crișan Marilena care le-a prezentat elevilor de clasa a VIII-a și a XII-a justiția românească de la origini până în prezent cu cele mai importante realizări și eșecuri, modalitățile de organizare a sistemului juridic, apoi a precizat rolul și responsabilitatea judecătorului în soluționarea cauzelor. Elevii au înțeles că dreptatea este o virtute morală, un element necesar în viața omului, care constă în faptul de a da fiecăruia ce este al său și care presupune respectarea unor principii și norme.
Filme istorice şi documentare ne-au potolit pofta de a cunoaşte mai multe. Filmele culturale au deschis orizonturi noi în lumea literaturii, au imprimat elevilor un anumit comportament, o ţinută adecvată situaţiei și au declanşat anumite sentimente, cu alte cuvinte, au contribuit la dezvoltarea personalităţii elevilor noștri.
Concursurile pe diferite teme desfăsurate într-o atmosferă plăcută, în sălile de clasă, în sala de sport și în curte au reprezentat momente deosebit de atractive pentru cei mici și cei mari. Elevii noștri au avut ocazia să se integreze în diverse grupuri, să-și dezvăluie talentele muzicale, de dans și de artă vizuală (desene și pictură pe sticlă) și să socializeze prin diverse jocuri didactice, să dobândească o gândire independentă, să-și dezvolte capacitatea de a descoperi probleme noi şi de a găsi modul de rezolvare a lor şi posibilitatea de a critica constructiv. Prin aceste jocuri de socializare, elevii au avut posibilitatea sa-și cunoască mai bine profesorii și nu au simțit „distanța” creată de catedră sau bănci. Au fost momente când s-au bucurat și de prezența unui expert în domeniul teambuilding-ului, domnul Breban Gabriel de la compania Nod Concept, care le-a pregătit diverse jocuri de echipă „outdoor”, acestea solicitând concentrare, spirit de colaborare, curaj și creativitate, desfășurate cu multă distracție și voie bună.
Fotografiile din timpul activităților și impresiile participanților dovedesc că am trăit cu toții o săptămână“altfel”, bogată în experiențe noi – izvor de cunoaștere și amintiri, o săptămână în care fiecare disciplină a avut o latură ascunsă, iar teoria nu fost decât o poartă către lumea în care trăim sau către lumea pe care singuri o putem construi. Considerăm că toate activitățile au fost bine pregătite și planificate de către cadrele didactice ale liceului nostru și sub îndrumarea și sprijinul conducerii instituției noastre, am creat un climat educational deschis și stimulativ, facilitând comunicarea și relaționarea, îmbogățind astfel nu numai bagajul de cunoștințe ci și viața sufletească a tuturor persoanelor implicate.
Felicitări dragi elevi! Felicitări dragi profesori!
Activitatea: Cafeneaua publică antidrog


Activitatea: Vizita la firma ZES ZOLLNER ELECTRONIC SA
Data: 31 martie
Parteneri: firma ZES ZOLLNER ELECTRONIC SRL
În urma vizitei la firma ZES Zollner Electronic SA, unde am avut ocazia să facem cunoștință cu o întreprindere serioasă cu mare potențial de dezvoltare unde calitatea, competența și munca în echipă sunt puse în valoare, elevii claselor a X-a au devenit micii antreprenori ai liceului nostru dând dovadă de cunoaștere și creativitate. Această activitate a vizat pregătirea reală a elevilor pentru piața muncii, facilitarea trecerii de la școală la viața activă.
